40 Groentetips van ouders

Help! Hoe geef ik mijn kind voldoende groente? 

Tijdens de groentecampagne verzamelde JOGG Zwartewaterland bij ouders uit Zwartewaterland 40 tips voor jou! 

 

1.      Maak een beker van een ronde paprika. Snij de bovenkant van de paprika er af, haal voorzichtig de pitjes eruit,  vul de paprikabeker met water, stop er een rietje en klaar! Je kind kan eerst lekker het water opdrinken en daarna de paprika op eten.

2.      Geef je kind elke dag rauwe groente (wortels, komkommer, paprika etc) tijdens een filmpje terwijl jij de avondmaaltijd kookt. Kinderen hebben op dat tijdstip altijd zo’n honger en zullen er vast van smullen.

3.      Bied je kinderen tussen de maaltijden door ook groente aan (bijv. worteltjes op de speeltafel)

4.      Probeer zelf eens groente op brood te doen. Geef het goede voorbeeld.

5.      Speel een raadspelletje met je kind(eren). Ogen dicht, mond open en proef samen van verschillende soorten groente.

6.      Moeder (en diëtist): Mijn kinderen weten dat ze bij het proeven van nieuwe gerechten het eten alleen in hun mond hoeven stoppen. Even voelen, proeven en ervaren. Als ze het lusten dan eten ze het op, zo niet dan mogen ze het weer op hun bord laten vallen. Dit blijven wij herhalen en herhalen! Iets leren eten kost wel zo’n 10 a 20 keer proberen.

7.      Zorg voor een leuke beloning als ze hun groente eten. “Als je nog 3 happen neemt, gaan we samen nog even spelen straks”. Kies iets waar jouw kind blij van wordt.

8.      Zorg voor een leuke afleiding tijdens het eten als jouw kind moeilijk eet. Een lieveling speeltje op tafel. Spelen en eten tegelijk.

9.      Speel een rollenspel met een knuffel aan tafel met je peuter. De knuffel wil niet eten, “Zeg maar tegen je knuffel hoe lekker groente is of dat groente zo gezond is”

10.   Geef je kind vanaf 0 jaar zoveel mogelijk verschillende groente. Dan leren ze de smaak van groente herkennen en lusten ze het op latere leeftijd ook.

11.   Geef je kind keuzevrijheid/ autonomie in de supermarkt (met een kader). “Welke groente wil jij vandaag eten?” en dus niet, “”Wat wil je eten vandaag?” want dan is het antwoord zeer waarschijnlijk een P-maaltijd (Patat, Pannenkoeken, Pizza)

12.   Laat je kind mee snijden/ koken. Dit zorgt bij onze kinderen voor meer interesse in de maaltijd.

13.   Ga samen met je kind op het balkon, de tuin of in de kamer een groenteplantje verzorgen. Meer kennis over groente zorgt voor meer interesse.

14.   Verstop de groente in de saus, snij het heel klein, zodat ze het niet doorhebben.

15.   Zet eens een luisterboek aan tijdens het eten als je kind echt niets wilt eten. Ons kind eet dan veel beter. Voer je kind desnoods.

16.   Probeer eens ‘omgekeerde psychologie’. Ik zeg tijdens de lunch wel eens tegen mijn kind “Deze paprika is van mama hoor, niet aankomen”. Mijn peuter pakt die paprika dan altijd van mijn bord af en eet het op.

17.   Leg de groente op een groot bord, dan lijkt het minder groente; gezichtsbedrog

18.   Geef je kind aan het eind van de middag voor het eten gaan groentesnacks. Dan hebben ze extra honger en eten ze alles!

19.   Zet ’s avonds op tafel wraps met allemaal verschillende bakjes groente. De kinderen zoeken  zelf hun favoriete groente uit en beleggen hun eigen wrap. Zo wordt het een groentefeestje aan tafel!

20.   Zet tijdens het ontbijt, de lunch en het avondeten altijd snoepgroente op tafel zoals cherrytomaatjes, wortels of paprika

21.   Maak eens een gezonde cake met rode bieten, of courgette.

22.   Maak elke week een andere verse groentesoep met de staafmixer. Probeer eens broccoli, bloemkool, courgette, tomaten of wortel. Daar smullen mijn kinderen van!

23.   Doe eens groente in de oven met kruiden oregamo, tijm, zout en peper – door de oven wordt groente zoet. Bijna alle groente is dan lekker!

24.   Maak eens een smoothie met groente. Bijvoorbeeld: bananen/spinazie/griekse yoghurt. Er staan veel recepten op internet.

25.   Gebruik het toetje als beloning. Als je groente op is krijg je een toetje!

26.   Laat je kind telkens weer proeven! Het is normaal als ze het de 1e keer niet lekker vinden. De theorie zegt dat als je iets 20 x geproefd hebt dat je het dan lust. Geef ze kleine hapjes en als ze het doorslikken prijs je ze de hemel in en als ze dat niet doen dan ook accepteren dat ze niet alles hoeven lusten.

27.   Baby tip! Geef je baby vanaf 4 maand elke keer groente in de kinderstoel. Ze mogen zelf voelen, wennen aan de structuur. Het wordt een ware kliederbol, maar ze leren er wel groente van eten.

28.   Maak eens groene pannenkoeken! Pureer de spinazie door het beslag

29.   Eet wat vaker de groente die jouw kind zelf kiest en lekker vindt. Sperziebonen zijn hier favoriet.

30.    Speel een spelletje aan tafel met je peuter: “Bernard Boontje, Simon spagetti en tonnie tomaat willen graag van de glijbaan!” De tong en keel is de glijbaan en de maag /buik het zwembad. “Maar het is daar zo donker in het zwembad! Doe je het lichtje even aan? Druk maar op je navel.”

31.   Maak eens zelfgemaakte ijsjes met fruit en groente! Yoghurt en spinazie bijvoorbeeld

32.   Maak eens rode pasta met allemaal groente er door gepureerd.

33.   Maak eens wat vaker stamppot van de aardappel, groente en vlees als jouw kind(eren) dat wel graag eten.  

34.   Geef de groente andere namen. Broccoli zijn bij ons boompjes. Hoeveel boompjes kan jij op?

35.   Maak het aan tafel speels, positief en gezellig! Stel je kind(eren) vragen over hun dag, zet een muziekje aan of vertel zelf een gekke mop of verhaal!

36.   Moeder (en psycholoog): Leg je kind(eren) uit in kindertaal hoe belangrijk groente is: “De groentemannetjes maken jou van binnen sterker.” Als je kind dan groente eet zeg je: “Daar zullen jouw groentemannetjes héél blij mee zijn.” Je stimuleert hiermee de intrinsieke motivatie van je kind. Ze leren ze dat het belangrijk is om voor jezelf te zorgen.

37.   Begin vooral heel vroeg met groente eten (baby’s van 3 maanden). Dan raken ze er aan gewend!

38.   Zet tijdens de patat of pannenkoeken ook staafjes komkommer, paprika en worteltjes in glaasjes op tafel.

39.   Zet eens eerst de groente op tafel, als dat op is komt pas het vlees. 

40.   Maak ook eens groentepatat uit de oven met zoete aardappel! Kijk op internet voor tips.